این پژوهش به تعیین رابطه بین رهبری توزیعی با توانمندسازی دبیران در هنرستانهای شهرستان ساوه میپردازد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی است و جامعه آماری شامل کلیه دبیران هنرستانهای شهر ساوه به تعداد 380 نفر میباشد. نمونهی آماری بر اساس جدول مورگان بهتعداد 191 نفر و با روش نمونهگیری طبقهای- نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای محققساخته رهبری توزیعی و توانمندسازی با طیف پنج درجهای لیکرت است. پایایی ابزار پس از اجرای مقدماتی ارزیابی و تأیید شد و ضریب آلفای کرونباخ هر یک از پرسشنامههای رهبری توزیعی و توانمندسازی بهترتیب 92/0 و 88/0 بهدست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین توانمندسازی با سه بعد رهبری کلاسیک، طراحی نشده و نوظهور وجود دارد ولی نوعی رابطه منفی بین رهبری آشفته و توانمندسازی برقرار است. همچنین رهبری طراحینشده دارای بالاترین ضریب همبستگی میباشد. در پایان بر اساس یافتههای پژوهش پیشنهاداتی ارائه شده است.